Friday 27 August 2010

Interculturele communicatie

In 2007 was ik verontwaardigd omdat een Turkse vader op de (christelijke) basisschool van onze kinderen liet weten dat zijn kinderen niet mee zouden doen aan de "juffenverjaardag" - om alle juffen en meesters te danken voor hun werk. Het was "tegen hun godsdienst". Ik schreef: "Als wij onze kinderen willen leren om in vrede te leven met respect voor elkaar, dan moeten wij elkaars feesten en gebruiken, normen en waarden accepteren, begrijpen en delen."

Maar mijn brief heeft meer dan 3 jaar later de verontwaardiging opgeroepen van Mevr Jihad Alariachi* - "Coordinator ABC Interculturele Communicatie van de gemeente Amsterdam". Voor een vollediger versie van dit verhaal zie het stuk van Carel Brendel.

Ze schreef: "Ik verbaas mij dat u het raar vindt dat hij als docent Interculturele Communicatie niet wilt dat zijn kind meedoet aan verjaardagen. U geeft aan dat iemand die zo denkt eigenlijk onmogelijk Interculturele Communicatie kan doceren. Ik denk dat u dan geen idee heeft wat Interculturele Communicatie inhoudt."

Mijn antwoord?

Dag Jidad.
Mooi dat je reageert op mijn brief na zoveel tijd, maar zou reactie bevreemdt me.

Hier in de buurt (Amsterdam West) worden blanke vrouwen door Marokkaanse jongeren voor hoer uitgescholden. Homo’s worden mishandeld. Joden kunnen zich niet vertonen. Moslimvrouwen durven niet naar buiten zonder hoofddoek. Snackbars hier in de buurt durven geen varkensvlees meer te serveren en moeten zich als “halal” afficheren. En nu mogen van jou moslims niet eens met verjaardagen meedoen? Wat zijn onze prioriteiten?

Ik had er misschien bij moeten melden dat de school vooraf als voorwaarden aan alle ouders stelt dat alle kinderen meedoen met alle activiteiten – dus ook met feesten van elkaars godsdiensten (kerst en suikerfeest), met schoolreizen en met andere bezigheden. Maar als je “intercultureel communiceerder” ben, mag je je blijkbaar aan alle regels onttrekken.

Ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat "uitburgeren" belangrijker is dan "inburgeren" in Amsterdam en dat een tolerant land zoals Nederland met steeds meer intolerantie van radicale moslims rekening moet houden. Terwijl een Marokkaan die bij de politie Rotterdam voor Marokko spioneert een taakstraf krijgt, riskeert een Nederlandse vrouw die meeloopt met een demonstratie in Iran de doodstraf en mogen niet-moslims in moslimlanden niet eens eten overdag tijdens ramadan, alcohol drinken of naar de kerk gaan.

Volgens mij is er behoefte aan jouw betrokkenheid en inmenging maar dan wel om moslim allochtonen te laten integreren in plaats van radicaliseren. Maar in jouw taalgebruik schijnt dat nog altijd “assimileren” te heten. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de Gemeente Amsterdam in jou een geschikte "Coördinator ABC Interculturele Communicatie" heeft.

*Jihad mocht trouwens de demonstratie tegen Wilders van Nederland Bekend Kleur niet presenteren omdat ze ook zich uitgesproken had tegen homo's.

Moeten wij trouwens verwachten dat deze interculturele communicator binnenkort gaat eisen dat de creatie mythe net zoveel aandacht krijgt in de biologieles als Darwin en de Evolutie?

17 comments:

  1. Dat zo'n Jihad(what's in a name en 'meid' v.halal ook nog ) na 3.5 jaar pas 's reageert. Maar vooral dat ze 'n door Cohen geregeld leuk bijschnabbelbaantje kreeg. Voor als het televisiewerk 's wat minder mocht opbrengen, zeker . Wordt er wel beroerd van :langs de lat leggen ? Prima , maar dan moet je als moslima ook niet raar kijken dat je dat zelf ook overkomen kan.

    ReplyDelete
  2. Geboren in Groningen , jaren in Mokum geweest , grootouders woonden daar en opa was tramconducteur. Maar nu ik al 20 jaar in Eelde woon vlakbij Groningen voel ik me ook die tante Leen die haar eigen buurt na tig jaar assimilerende import niet meer herkent. Ik ook niet en al helemaal niet de buurt waar ik dus veel kwam op visite . Omgeving Mercatorplein , Bilbaostraat , afijn je kent de buurt wel. Nooit ook in afgelopen jaren gesodemieter gehad , komt denk ik door m'n nogal fors postuur. Maar zit ik in OV ? Had ik ook in een NY'se metro kunnen zitten . Bij wijze van spreken schrik je d'r van als eentje naast je zittend /staand je plotseling wat in Nederlands vraagt of je aanspreekt en kan dan ook gelukkig heel snel terugschakelen. Maar idd. Amsterdam is mijn Amsterdam niet meer . En m.n de PvdA-burger en burkameesters hebben dat verziekt en op hun geweten . Het beroerde is dat ze hetzelf amper beseffen tot het te laat is

    ReplyDelete
  3. Ik las je mailwisselingen via twitter en was wederom diep geschokt. Nederland is reeds in de radicale islam verdwenen en is zichzelf niet meer. Met dit soort ambtenaren die ons van binnenuit bestrijden wordt een nieuwe kruisvaart begonnen.
    Mvg Remco

    ReplyDelete
  4. Ik heb de correspondentie op de site van Carel Brendel gelezen en ik zie weinig mis in de eerste wisselingen. Maar de reactie hier op de site is een stroman. http://nl.wikipedia.org/wiki/Stropopredenering

    ReplyDelete
  5. "Ik had er misschien bij moeten melden dat de school vooraf als voorwaarden aan alle ouders stelt dat alle kinderen meedoen met alle activiteiten – dus ook met feesten van elkaars godsdiensten (kerst en suikerfeest), met schoolreizen en met andere bezigheden. Maar als je “intercultureel communiceerder” ben, mag je je blijkbaar aan alle regels onttrekken."

    Hoe gaat de school om met kinderen van Jehovah's Getuigen?

    ReplyDelete
  6. Dit soort personen speelt Wilders volkomen in de kaart. En alhoewel ik geen PVV-/Wilders-fan ben kan ik af en toe meer begrip opbrengen voor die club dan voor dit soort halfwas figuren die niet op hun taak zijn berekend.

    ReplyDelete
  7. Dit soort personen speelt Wilders volkomen in de kaart. En alhoewel ik geen PVV-/Wilders-fan ben kan ik af en toe meer begrip opbrengen voor die club dan voor dit soort halfwas figuren die niet op hun taak zijn berekend.

    ReplyDelete
  8. Beste,

    Uw reactie op de goedbedoelde mail van mevrouw Alariachi is als die van een vreselijk gefrustreerde en in de war zijnde man. Ik kan er helaas niets anders van maken. U haalt er een spionagezaak in Rotterdam bij, en een Iraanse drugszaak! De frustraties spreken boekdeel!

    Daarnaast stelt u, nadat u een lange opsomming van misdragingen van jongeren in buurt doet, dat: "nu mogen van jou (Jihad) moslims niet eens met verjaardagen meedoen".

    Ik kan me geen enkele zin voor de geest halen waarin mevrouw Alariachi dit uitdraagt. Hetgeen zij heeft proberen te doen is inzicht proberen te verschaffen in wat interculturele communicatie inhoudt! Zij had dit net zo goed kunnen doen in een zaak van het Chinese nieuwjaar of het Mexicaanse doodsfeest. Ik denk dat u dan minder aangebrand had gereageerd!

    Kortom u slaat de plank totaal mis! Het ontbreekt u aan intellect om mevrouw Aliarichis mail op waarde te schatten!

    ReplyDelete
  9. Criminele! of Attenooielijne! of G*sus!
    Wat een betoog voor een nietszeggend onderwerp.

    Die Jihad -tja, what's in a name...- is ietswat over het paard -Mag dat wel? Of moet het schaap zijn- getild door de PvdA en de door haar -voormalig- geleverde burgervader van Amsterdam.

    Laten we éven voorop stellen dat de Islamitische vader zijn kinderen op een Christelijke school in NEDERLAND heeft gezet en dat alle zaken die daar plaatsvinden immigratie -voor zover nodig bij Christenen die hiervoor kiezen- alléén maar bevorderen.

    Die juffendag -daar gaat het over- is een leuk en onschuldig initiatief, iets wat navolging zou moeten vinden bij alle lagere scholen. Respect krijg je alleen maar als je begrijp wat het is en dit draagt daaraan bij.

    Nee Jihad, je slaat helaas de plank geweldig mis en deze retorade geeft heel goed weer hoe jij over ons land en onze gewoontes denkt.

    In de commerciële maatschappij zou je het niet halen. Daarom ben je waarschijnlijk ook aangesteld door Job als gemeente-ambtenaar, hij wist ook niet wat hij met jou aanmoest.

    Foei!

    ReplyDelete
  10. Haha wat een grap.
    eindpassage Jihad:
    "U geeft aan dat iemand die zo denkt eigenlijk onmogelijk Interculturele Communicatie kan doceren. Ik denk dat u dan geen idee heeft wat Interculturele Communicatie inhoudt."

    eindpassage belmode:
    Kortom u slaat de plank totaal mis! Het ontbreekt u aan intellect om mevrouw Aliarichis mail op waarde te schatten!

    Zo zo een narcistische 'communicator' met een dissociatieve identiteitsstoornis. Die is geschikt om ambtenaar te zijn.

    The roof is on fire.
    B MF B

    ReplyDelete
  11. Met verbazing dit alles gelezen, de reactie van mevrouw Jihad op de mail die drie jaar geleden is verstuurd op een reactie van een van de ouders, zelf een westerse allochtoon.
    Struind deze mevrouw Jihad het Internet af om te reageren op een mail die meschien gewoon al vergeten was! Voor wie wil ze in de verdediging gaan of strijd zoals haar naam aan geeft! Het suikerfeest willen ze toch ook graag vieren op een Christelijke school! Dan wordt er gezegd: wij leven in een democraties land, daar hebben wij recht op! Okee daar wordt gehoor aan gegeven, is dat intergratie? Van onze kant! Maar aan een onschuldige juffendag dat mag dan wéér niet. Nou breekt echt mijn klomp, op zijn Hollands gezegt. Straks worden er alleen nog suikerfeesten georganiseerd, en de anderen feesten doen de onschuldige kindjes niet aan mee, omdat deze onschuldige kindje dingen worden opgelegd door een geloof! Mevrouw Jihad gaat er prat op prive een mail te sturen, maar ze laat even weten dat ze een belangrijke functie heeft bij de Gemeente! Gewoon ontslaan zouden ze deze persoon, om na die jaar te reageren op een onschuldige mail. Ze haald het boze van een aardig zorgzaam sociaal mens naar boven, maar blijkbaar is dat de bedoeling, haar naam zegt het al Jihad. Waarom wordt er in sommige gemeentens het suikerfeest gesubidieerd! Onze communiefeesten en andere feesten krijgen ook geen subsidies. Religie staat toch los van politiek! Dat wilde ik nog graag even kwijt.

    ReplyDelete
  12. Belmode schrijft dat hij/zij "geen enkele zin voor de geest kan halen waarin mevrouw Alariachi uitdraagt" dat moslims van haar niet aan het bedoelde feest hoeven mee te doen.

    Maar wat schreef Alariachit: "Je kunt elkaars feesten en normen en waarden accepteren en begrijpen maar daar niet aan mee willen doen."

    Daar is de zin die Belmode zich niet voor de geest kon halen. Lukt het nu een beetje, Belmode?

    Ook schreef Alariachi: "Meneer geeft aan dat hij het zelf niet wil vieren, hij ontneemt jullie toch niet het recht om de verjaardag wel te vieren?"

    Hier ontkent Alariachi de kwestie - het gaat er om dat de moslimmeneer *niet* zomaar kan kiezen om niet mee te doen met de activiteiten op de school van zijn kinderen, en dat zijn religie, hobby of persoonlijke voorkeur aan die sociale verplichting weinig afdoet. Idem met schoolreisjes, Sinterklaas- en kerstvieringen etc. De school bepaalt welke verplichtingen op het programma staan en daar is weinig vrijblijvends aan.

    Impliciet geeft Alariachi hier dus weer te kennen dat zij vindt dat moslims de vrijheid hebben om niet mee te doen en dat niemand daar over moet zeuren. Opnieuw dus een fraaie zin die Belmode zich vooral even voor de geest moet trachten te halen.

    "Ik denk dat het belangrijk is om kinderen te leren dat je eigen keuzes hebt en dat je elkaar moet accepteren en begrijpen maar dat je gedrag niet hoeft te kopiëren."

    Aha, normaal meedoen met anderen is 'gedrag kopiëren' vindt de hulpkracht interculturele communicatie. Schrijft mevrouw Alariachi ook even een brief aan de niet-islamitische basisscholen in Amsterdam dat zij vooral het Suikerfeest, het Poederfeest en de Ramadan niet hoeven te 'kopiëren'?

    Of wordt hier weer geparasiteerd op de volstrekt niet-wederkerige vrijwilligheid en openheid van de westerse samenleving, die zo lief en begrijpend is dat die zich aanpast aan de als wensen verpakte eisen van moslims; terwijl vele moslims zich het recht voorbehouden om zich op geen enkele, behalve door de wet afgedwongen, manieren aan te passen aan de hen omringende cultuur waarin zij zich vrijwillig begeven?

    Ook zou ik wel de brief eens willen lezen die Alariachi heeft geschreven aan de Turkse vader die zijn kinderen verbiedt mee te doen met het feest voor hun juf. Hoe zou zij in die brief de interculturele communicatie hebben bevorderd? Door die papa gelijk te geven of door hem een standje te geven? Ik ben reuze benieuwd. Maar het meest voor de hand ligt - helaas - dat Alariachi die vader niet eens een brief heeft geprobeerd te schrijven.

    ReplyDelete
  13. Ik moet wel lachen om die "meid van Halal". Het doet me denken aan een tijd geleden toen ze, in gezelschap van haar zussen, Hans Teeuwen eens een "lesje wilde leren". Ook toen een hoop geschreeuw en weinig wol. Het enige wat ze wilden was om Teeuwen alles terug te laten nemen wat hij zegt over bepaalde dingen (zoals dit gebruikelijk is in een vrij land)en hem laten doen en denken in de normen en waarden die zij erop na houden. Ook toen zette ze zich voor gek en werd ze weggehoond. Dat is hetzelfde wat ze nu doet. Allochtonen hebben het recht om hun, soms, zeer radicale opvattingen te ventileren en daar moet iedereen zich maar bij neer leggen. Zegt een autochtoon, of in dit geval zelfs een allochtoon, iets wat niet in het straatje van mevr. Alariachi en haar gelijkgestemde past, dan mag hij gelijk op de pijnbank of wordt hij/zij aan de schandpaal genageld op internet. Lijkt een beetje op eenrichtingsverkeer. Ik ben overigens wel erg benieuwd hoe mevr. Alariachi reageert op alle sores die de allochtone jeugd uithaalt bij homo's, allochtone meisjes zonder hoofddoek, snackbars zonder halalvlees in de door haar zo geliefde buurt in Amsterdam. Het lijkt me beter dat Jihad een lekker kopje thee gaat drinken met Job óf zich bezig gaat houden met die onderwerpen die pas écht schrijnend zijn.

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. Die Jihad Alariachi is een beetje een simplistisch meisje dat omhoog gevallen is met behulp van die andere reli Job C.

    Maar OK, nu kunnen gristenen op moslimscholen eisen de bijbel te bestuderen ipv de kor'aan. Op joodse scholen eisen de ouders atheistische leer etc.

    Dit soort lieden zijn staatsgevaarlijk en gaan dan ook op mijn lijstje voor/na de revolutie zodra ik dikke tator ben.

    PS Hans Teeuwen had toch de beste repliek ;

    ReplyDelete
  16. 330 miljard euro dhimmi untermensch tax verder..

    ReplyDelete
  17. Sorry 220 miljard euro dhimmi tax. Valt nog te overzien.

    ReplyDelete