Ik ben een van de vele mensen die steeds meer het gevoel krijgen dat de regering een grote fout gemaakt heeft door “blauwe kentekens” toe te staan: snorfietsen op het fietspad. Het was de bedoeling dat trage "spartametten" en elektrische fietsers wel op het fietspad zouden rijden. Maar onduidelijke wetgeving betekent dat er nu Vespa’s en grote scooters zich op het fietspad wagen.
Veel (te veel) van die scooters zijn opgevoerd, waardoor men 50 k/u of sneller op het fietspad rijdt. Mensen in de stad balen als ze continu in de uitlaatgassen zit (vaak van 2-takt motoren) en continu getoeter horen achter zich (grote overtreders inAmsterdam West zijn "handhavers" van Cition. Mensen buiten bv op de heide of in de duinen balen van razende scooters in een rustgebied.
Zelfs de regering begint te beseffen dat veel snorscooters opgevoerd zijn en men vraagt zich af hoe lang het zal zijn voordat de regering deze beesten van de fietspad weer gaat weren.
Toen zag ik vandaag een voorstel van het AMC voor een helmplicht voor jonge fietsers (http://www.nu.nl/binnenland/2348368/kinderen-verplicht-fietshelm.html). Zouden de statistieken over trauma’s aan kunnen geven of snelle scooters op het fietspad meer hoofdletsels veroorzaken?
No comments:
Post a Comment